Πωλείται το Λιμάνι της Ραφήνας

0
467
Λιμανι ραφηνας

Ξεκινά η διαδικασία υποβολής προσφορών για τον διαγωνισμό πώλησης  10 περιφερειακών λιμένων στο Βόλο, τη Ραφήνα, την Ηγουμενίτσα, την Πάτρα, την Αλεξανδρούπολη, το Ηράκλειο, την Ελευσίνα, το Λαύριο, την Κέρκυρα και την Καβάλα όπως είχε ανακοινώσει η κυβέρνηση

Δέκα λιμάνια και επτά μαρίνες θα «βγάλει» προς ιδιωτικοποίηση η κυβέρνηση.

Μετά από καθυστερήσεις ετών, το ΤΑΙΠΕΔ, κατέθεσε στο Υπουργείο Ναυτιλίας τους φακέλους με τα τεχνικά τους στοιχεία, συνοδευόμενους με προτάσεις για την αξιοποίησή τους.

Η Ραφήνα

Σε ελκυστική επένδυση αναδεικνύεται  το λιμάνι της Ραφήνας, καθώς προβλέπεται ένα ολοκληρωμένο σχέδιο χερσαίων και λιμενικών εγκαταστάσεων με χωροταξική και πολεοδομική οργάνωση της χερσαίας ζώνης. Μεταξύ άλλων προβλέπονται έργα όπως: Ανάπτυξη της λιμενολεκάνης, μαρίνα τουριστικών σκαφών, λιμενική υποδομή υποδοχής κρουαζιέρας, κεντρικός τερματικός σταθμός, συγκρότημα ιχθυαγοράς, κτίρια εξυπηρέτησης μαρίνας, κτίριο υδατοδρομίου, κτίριο πάρκινγκ, και συνεδριακό κέντρο.

Το Λαύριο

Προχωρημένα είναι τα σχέδια που έχουν χαραχτεί, για το Λαύριο, ώστε να μετατραπεί σε λιμάνι κρουαζιέρας, με την προοπτική να επεκταθεί και η γραμμή του προαστιακού προς το Κορωπί.  Μελέτες αποδεικνύουν ότι, η πολιτική ανάπτυξης του λιμανιού πρέπει να επικεντρωθεί στο τουριστικό κυρίως κομμάτι, καθώς το λιμάνι θα πρέπει να εκμεταλλευθεί τη στρατηγική του θέση ως προς την εγγύτητα στο νέο αεροδρόμιο και τους μεγάλους οδικούς άξονες.

Από κυβερνητικής πλευράς, πρόθεση αποτελεί, η επίσπευση των διαδικασιών, γι’ αυτό και το επόμενο ραντεβού με το ΤΑΙΠΕΔ, για να συζητηθούν οι λεπτομέρειες της διαγωνιστικής διαδικασίας, θα πραγματοποιηθεί τις προσεχείς ημέρες. Οι διαγωνισμοί αναμένεται να ξεκινήσουν με τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας, το πρώτο τρίμηνο του 2020.

Αλεξανδρούπολη και Πάτρα

Ειδικά για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, οι Αμερικανοί που είχαν ενδιαφερθεί στο παρελθόν, φαίνεται ότι διατηρούν ενεργό το ενδιαφέρον τους. Στο μικροσκόπιο, επίσης, επενδυτών από τον κλάδο της κρουαζιέρας, μπαίνουν τα λιμάνια του Λαυρίου, της Κέρκυρας της Ηγουμενίτσας και της Καβάλας.  Την ίδια στιγμή, επενδυτικό ενδιαφέρον υπάρχει για το λιμάνι της Ραφήνας, ενώ μεγάλες είναι οι προσδοκίες για τη μετατροπή του λιμένος της Πάτρας, σε ισχυρό εμπορικό κόμβο.

Μετά από τον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη, τα 10 περιφερειακά λιμάνια αποτελούν το μεγάλο στοίχημα της κυβέρνησης, που πλέον εμφανίζεται περισσότερο ευέλικτη, για τον τρόπο που θα αξιοποιηθούν. Έτσι, ο νόμος της προηγούμενης κυβέρνησης τροποποιήθηκε, ώστε το ΤΑΙΠΕΔ, να μπορεί να εκμεταλλευτεί πλέον τα 10 λιμάνια που έχει στο χαρτοφυλάκιό του, υιοθετώντας κατά περίπτωση κάποιο από τα μοντέλα αξιοποίησης, όπως την πλήρη παραχώρηση, την πώληση μετοχών ή την υποπαραχώρηση. Την αλλαγή αυτή, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης ερμήνευσε λέγοντας ότι «Οι εναλλακτικές προσεγγίσεις αφενός αναδεικνύουν την υπεραξία κάθε περιουσιακού στοιχείου και αφετέρου καθιστούν το λιμάνι πιο ελκυστικό προς τους επενδυτές, πάντα με σεβασμό στο δημόσιο συμφέρον».

Αμερικανοί ενδιαφέρονται για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, το πρώτο από τα 10 λιμάνια, με το οποίο θα ξεκινήσει η διαγωνιστική διαδικασία.  Πηγές προσκείμενες στο ΤΑΙΠΕΔ, αναφέρουν ότι, μετά από τη συμφωνία αμοιβαίας αμυντικής συνεργασίας (MDCA) Ελλάδας-ΗΠΑ, το επενδυτικό ενδιαφέρον των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων θεωρείται σχεδόν βέβαιο, ότι θα εκδηλωθεί έμπρακτα στο διαγωνισμό της Αλεξανδρούπολης, συμπληρώνοντας το παζλ των «μνηστήρων» που δραστηριοποιούνται στον τομέα της ενέργειας.  Στα πλεονεκτήματα περιλαμβάνεται, το γεγονός, ότι το τέταρτο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, εξυπηρετείται από αεροδρόμιο και από σιδηροδρομικό σταθμό. Επίσης, η πόλη της Αλεξανδρούπολης αποτελεί ένα από τα πιο αξιόλογα, εμπορικά κέντρα της βορειοανατολικής Ελλάδος, με προοπτική να εξελιχθεί σε ενεργειακό κόμβο φυσικού αερίου, με τους αγωγούς αλλά και τον σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου, τον LNG».

Καβάλα

Επενδυτές από όλο τον κόσμο, με ηγετική θέση στον τομέα της ενέργειας, ενδιαφέρονται και για το λιμάνι της Καβάλας, καθώς, «το υπό εξάντληση υποθαλάσσιο κοίτασμα φυσικού αερίου της Νοτίου Καβάλας» αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα κίνητρα, αλλά κι ένα από τα μεγαλύτερα  στοιχήματα για το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων.  Παράλληλα, κίνητρο για τους επενδυτές αποτελούν και τα μεγαλόπνοα έργα που χαράσσονται για την ανάδειξη του λιμανιού σε ένα σύγχρονο εμπορικό λιμάνι, – που θα συνδυάζει χρήσεις εμπορίου, αναψυχής αλλά και υπηρεσίες για κρουαζιερόπλοια και υδροπλάνα, καθώς όπως υποστηρίζουν από το ΤΑΙΠΕΔ «Το λιμάνι της Καβάλας, μεταξύ άλλων, παρουσιάζει ισχυρό προβάδισμα για την κρουαζιέρα».  Οι προοπτικές του εξάλλου, έχουν μαγνητίσει μέχρι και γαλαζοαίματους επενδυτές, όπως αναφέρουν τοπικοί παράγοντες της πόλης, φωτογραφίζοντας τη βασιλική οικογένεια της Ρουμανίας.

Σε «ώριμο» στάδιο βρίσκεται, όμως και η αξιοποίηση του λιμανιού στο Βόλο, καθώς, σύμφωνα με πληροφορίες του newsit.gr, η μελέτη που έχουν συντάξει στο ΤΑΙΠΕΔ, στηρίχθηκε στους εξής άξονες: Στη βελτίωση των υποδομών και του εξοπλισμού, στην αναβάθμιση των εμπορικών δραστηριοτήτων, του περιβάλλοντος και στην ανάπτυξη της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης (για μικροεπισκευές και συντηρήσεις), στη βελτίωση υποδομών για τα κρουαζιερόπλοια, αλλά και στην επανασύνδεση του λιμανιού με το δίκτυο του ΟΣΕ, καθώς και στην περιβαλλοντική αναβάθμιση του λιμανιού με εφαρμογή φωτοβολταϊκών συστημάτων.

Ηγουμενίτσα – Κέρκυρα – Πάτρα

Αλλά και στην Ηγουμενίτσα, το ΤΑΙΠΕΔ θα επιδιώξει την παραχώρηση του συνόλου των δραστηριοτήτων του λιμανιού σε ιδιώτη, για μακροχρόνια αξιοποίηση και εκμετάλλευση. Στο βασικό επενδυτικό πλάνο για την Ηγουμενίτσα, περιλαμβάνεται μεταξύ άλλων, η αξιοποίηση ελλιμενισμού τουριστικών σκαφών και η ανάπτυξη μαρίνας, γεγονός που μαγνητίζει το ενδιαφέρον των Ιταλών. Ανάλογο ενδιαφέρον για επενδύσεις στον τομέα της κρουαζιέρας, εμφανίζει και το λιμάνι της Κέρκυρας.

Ένα μεγάλο στοίχημα για τους Πατρινούς, αποτελεί το λιμάνι της Πάτρας, καθώς λόγω της Εγνατίας, έχει χάσει κομμάτι της επιβατικής κίνησης προς την Ηγουμενίτσα. Έτσι, οι Πατρινοί υποστηρίζουν ότι, η ανάπτυξη της εμπορευματικής κίνησης είναι όρος απαραίτητος για την ανάπτυξη του λιμανιού».