vivliopoleio
coavacafe
bestseller
arxontikon
pennygiannakopoulou

Τη νέα ψηφιακή πλατφόρμα “e-Καταναλωτής”, εγκαινίασε ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, στις εγκαταστάσεις του Οργανισμού Κεντρικών Αγορών και Αλιείας (ΟΚΑΑ) στου Ρέντη.

Ο κ. Γεωργιάδης υπογράμμισε ότι πρόκειται για ένα σημαντικό εργαλείο, προσβάσιμο σε κάθε καταναλωτή, το οποίο δίνει τη δυνατότητα “να ελέγχουμε τη δημιουργία καρτέλ, που είναι αυτή που κυρίως πλήττει την αγορά και τον ανταγωνισμό”.

dianastore
leuki

Η νέα εφαρμογή αποτελεί ένα σύγχρονο, εύχρηστο, διαλειτουργικό ψηφιακό μέσο, με το οποίο οι καταναλωτές και οι θεσμικοί φορείς της αγοράς θα μπορούν να παρατηρούν τη διαχρονική εξέλιξη της μέσης τιμής των βασικών αγαθών, όπως αυτή διαμορφώνεται στα σούπερ μάρκετ.

Επιπλέον, οι χρήστες θα μπορούν να διαμορφώνουν το καλάθι με τα αγαθά της προτίμησής τους, προκειμένου να συγκρίνουν το τελικό κόστος, ώστε να επιλέγουν το κατάστημα που τους συμφέρει στην περιοχή τους, καθώς και να λαμβάνουν ενημερώσεις για συμφέρουσες αγορές.

Με τη νέα εφαρμογή θα αποστέλλονται στα κινητά των καταναλωτών οι τιμές βασικών προϊόντων. Αυτό θα αφορά τόσο τις τιμές των σούπερ μάρκετ, όσο και τις τιμές των καυσίμων. Οι καταναλωτές μάλιστα θα μπορούν να πληροφορούνται για τις τιμές σε οποιοδήποτε κατάστημα ή πρατήριο στην περιοχή που βρίσκονται. Αυτό λόγω της χρήσης της υπηρεσίας του γεωεντοπισμού.

Πρόκειται στην ουσία για μια ψηφιακή πλατφόρμα στην οποία θα αναρτώνται καθημερινά οι τιμές λιανικής αγαθών και καυσίμων. Η πλατφόρμα αυτή θα καταλήγει σε application. Μέσω της ενεργοποίησης αυτού οι καταναλωτές θα εντοπίζονται γεωγραφικά και ενημερώνονται σχετικά.

Η νέα υπηρεσία θα αντικαταστήσει το παρατηρητήριο τιμών (e-prices). Το τελευταίο στην ουσία έχει εδώ και χρόνια εγκαταλειφθεί.

Ο σχεδιασμός προβλέπει ότι οι λιανέμποροι καθημερινά θα αναρτούν τις τιμές βασικών προϊόντων που θα οριστούν από το υπουργείο. Η αρχή θα γίνει με το λεγόμενο “καλάθι της νοικοκυράς”. Στη συνέχεια, η λίστα θα εμπλουτίζεται με περισσότερα προϊόντα. Η πλατφόρμα θα ταξινομεί τα προϊόντα και τις τιμές. Στο κινητό του καταναλωτή θα εμφανίζεται ένας πλήρης τιμοκατάλογος για τα συγκεκριμένα προϊόντα ανά κατάστημα στην περιοχή που βρίσκεται. Έτσι, ο καταναλωτής θα μπορεί να συγκρίνει τις τιμές σε όμοια προϊόντα και να επισκέπτεται για τις αγορές του το φθηνότερο κατάστημα. Επίσης, εξετάζεται το ενδεχόμενο να υπάρχει και χάρτης που θα υποδεικνύει το φθηνότερο σημείο.

Το ίδιο θα ισχύει και για τα πρατήρια καυσίμων. Ο καταναλωτής θα μπορεί να πληροφορείται σε πραγματικό χρόνο για τις τιμές των καυσίμων στην περιοχή που βρίσκεται.

Επιπρόσθετα, οι καταναλωτές θα έχουν την δυνατότητα αφενός να ενημερώνονται για τα δικαιώματά τους και αφετέρου να επικοινωνούν με το 1520 και την Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή.

Το site στο ακόλουθο link: https://e-katanalotis.gov.gr

Το android app στο ακόλουθο link: https://play.google.com/store/apps/details?id=okaa.ekatanalotis.gr

Ερωτήσεις και απαντήσεις για την πλατφόρμα

  1. Ποια η διαφορά αυτής της προσπάθειας από το υφιστάμενο παρατηρητήριο τιμών;

Το παρατηρητήριο τιμών της ΓΓΕκΠΚ  αποτελούσε ένα στατικό σύστημα δημοσίευσης τιμών που γινόταν με τιμοληψίες από υπαλλήλους της Γενικής Γραμματείας, χωρίς να παρέχει πλήρη στοιχεία και χαρακτηριστικά των προμηθευτών και των αγαθών. Επίσης το υπάρχον σύστημα έχει καταστεί  ανενεργό πριν τον Ιούλιο του 2019.

  1. Γιατί επιλέχθηκε η πληροφορία να δοθεί μέσω εφαρμογής κινητών τηλεφώνων;

Γιατί οι καταναλωτές χρησιμοποιούν το κινητό ως μέσο για πολλές συναλλαγές και σίγουρα για πληροφορίες και έρευνα αγαθών.

  1. Η εφαρμογή αποτελεί μηχανή αναζήτησης και αγοράς αγαθών για τους καταναλωτές;

Όχι. Η εφαρμογή αποτελεί το ψηφιακό παρατηρητήριο της ΓΓΕκΠΚ το οποίο επιλέχθηκε από την πολιτική ηγεσία να είναι προσβάσιμο από το κοινό στα πλαίσια της κυβερνητικής πολιτικής για ανοιχτά δεδομένα και διαφάνεια στις εμπορικές πρακτικές.

  1. Ποια προϊόντα περιέχει η εφαρμογή και από ποιες κατηγορίες;

Βασικά καταναλωτικά αγαθά (καλάθι της νοικοκυράς).

  1. Κάθε πότε γίνεται η ανανέωση των τιμών;

Οι τιμές ανανεώνονται κάθε πρωί.

  1. Πώς επιλέγονται οι προμηθευτές;

Με βάση το μερίδιό τους στις βασικές κατηγορίες του καλαθιού της νοικοκυράς.

  1. Ποιοι συμμετέχουν στην πρώτη φάση λανσαρίσματος του έργου, ποιο το μερίδιο αγοράς και οι ειδικές συνθήκες αγοράς που καλύπτουν;

Από οργανωμένες αλυσίδες λιανικής συμμετέχουν οι: Σκλαβενίτης, ΑΒ, Lidl, MyMarket, Μασούτης. Από online καταστήματα το E-fresh.

Οι παραπάνω αντιστοιχούν σε ένα αθροιστικό μερίδιο αγοράς πολύ πάνω από 80% στο οργανωμένο λιανεμπόριο.

  1. Πώς ενσωματώνονται/παρουσιάζονται οι προσφορές (πχ. 1+1, 1+2, πολλαπλά προϊόντα (bundle), αξιακές/ποσοστιαίες εκπτώσεις, κουπόνια προμηθευτών);

Ενσωματώνονται στην τιμή και ύστερα βγαίνει η μέση τιμή πώλησης. Κάθε μέρα η εφαρμογή ανανεώνει τιμές πώλησης ανά προϊόν και αλυσίδα με την μέση τιμή πώλησης της προηγούμενης ημέρας.