vivliopoleio
pennygiannakopoulou
bestseller
coavacafe
arxontikon

Ο κορυφαίος Έλληνας προπονητής υγείας με εξειδίκευση στη μεγιστοποίηση της αθλητικής απόδοσης, μίλησε στο Novasports.gr για τους κινδύνους που κρύβει το βαρύ πρόγραμμα για τους ποδοσφαιριστές.

Ο Άγγελος Βασιλέιου σπούδασε σε ένα από τα κορυφαία fitness schools που υπάρχουν στην Ελλάδα, το Greek Athletic & Fitness Training School (GRAFTS) και άρχισε να κάνει τα πρώτα του επιτυχημένα επαγγελματικά βήματα με ειδίκευση σε τομείς όπως personal training, strength & conditioning, weight management, exercise specialist, health specialist και ViPR training.

leuki
dianastore

Η σχέση του με το ποδόσφαιρο είναι στενή καθώς ήταν στις ακαδημίες της ΑΕΚ, ενώ και τώρα αγωνίζεται στο ερασιτεχνικό σωματείο Α.Ο.Άρτεμις. Έχει γυρίσει όλη την Ευρώπη αποκτώντας τεράστιες γνώσεις και εμπειρίες σε ομάδες όπως η Ουτρέχτη και ο Άγιαξ, ενώ έχει πάει και στην Αγγλία.

Με τις νέες συνθήκες που επικρατούν στον επαγγελματικό αθλητισμό εξαιτίας του Covid19 οι αθλητές δέχονται μεγάλα φορτία σωματικής πίεσης με προπονήσεις και αγώνες σε σχεδόν καθημερινή βάση. Πόσο δύσκολο είναι να αντέξουν αυτά τα φορτία, να διαχειριστούν τον χρόνο τους και να γυμναστούν σωστά;

Εξαιτίας των σημερινών συνθηκών η περίοδος προετοιμασίας για τους αθλητές γίνεται με έναν ακόμη  πιο εντατικό ρυθμό, υπό το πλαίσιο καθημερινών προπονήσεων και συνεπώς της σωματικής πίεσης που επιδέχονται οι ίδιοι λόγω αυτού. Προκειμένου να μπορέσουν να ανταποκριθούν αποτελεσματικά τόσο γενικότερα στην καθημερινότητά τους, όσο και στην αθλητική τους απόδοση, σημαντικό ρόλο παίζει: Α) Η σωστή διαχείριση χρόνου: Κάθε αθλητής θα πρέπει να αναζητά μέσα στο καθημερινό του ωράριο λίγες ώρες ξεκούρασης, καθώς σε περίπτωση που ο ίδιος δεν ξεκουράζεται επαρκώς μεταφέρει την κόπωση στην επόμενη προπόνηση και όταν κάτι τέτοιο επαναλαμβάνεται συχνά, τότε μιλάμε για συσσωρευμένη κόπωση που το πιθανότερο είναι να οδηγήσει σε μειωμένη απόδοση ή τραυματισμό.
Β) Η αποκατάσταση: Οι καθημερινές εντατικές προπονήσεις πολλές φορές δεν αφήνουν τον αθλητή να γυμναστεί με το σωστό τρόπο. Λόγω της έλλειψης χρόνου (εφόσον δεν υπάρχουν χρονικά διαστήματα ανάμεσα στις προπονήσεις) δεν είναι εφικτή η ουσιαστική αποκατάσταση των αθλητών και ο σωστός τρόπος διαχείρισης του σώματος μετά την προπόνηση. Γενικότερα, θα πρέπει να υπάρχει μια ισορροπία όσον αφορά την προπόνηση και τη διατήρηση της φυσικής κατάστασης.

 Υπό αυτές τις συνθήκες αθλητές όπως οι ποδοσφαιριστές τι πρέπει να προσέξουν περισσότερο; Ποιο σημείο του σώματος του μπορούμε να πούμε ότι κινδυνεύει περισσότερο;

Οι ποδοσφαιριστές όπως και γενικότερα κάθε αθλητής, κατά τη δική μου άποψη, θα πρέπει αρχικά λόγω των συνθηκών να δίνουν έμφαση στη σωστή πρόληψη. Πιο συγκεκριμένα στο χώρο της άθλησης, συνίσταται η άσκηση να μην υπερβαίνει τα όρια της εξάντλησης. Κανονικά οι προπονήσεις δε θα πρέπει να πραγματοποιούνται παραπάνω από πέντε ημέρες την εβδομάδα, και σίγουρα να αποφεύγεται η άθληση σε κλειστούς χώρους όπου υπάρχει συνωστισμός πολλών ατόμων. Σίγουρα, σημαντικό ρόλο παίζει και η σωστή ενυδάτωση για κάθε αθλητή που είναι απαραίτητα για την προσωπική του υγεία (αποβάλλονται κάθε είδους τοξίνες και αποτρέπεται η περίπτωση αφυδάτωσης).

Γενικότερα, η σωστή άθληση και φυσική κατάσταση συμβάλλει και στην αποφυγή τραυματισμών, που είναι βασικό μέλημα ενός αθλητή-ποδοσφαιριστή. Σύμφωνα και με έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί στο χώρο του ποδοσφαίρου, οι περισσότεροι τραυματισμοί προκαλούνται στα κάτω άκρα και κυρίως στις μυικές ομάδες (τετρακέφαλο, δικέφαλο μηριαίο, γαστροκνήμιο ,προσαγωγούς μυς), ποδοκνημική άρθρωση, γόνατο. Αυτό συνήθως συμβαίνει είτε κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού (διάστρεμμα, ρήξη χιαστών κτλ) λόγω πιθανής απότομης αλλαγής κατεύθυνσης, λανθασμένης προσγείωσης, υπερέκτασης κτλ, είτε λόγω το ότι πολλοί προπονητές δίνουν έμφαση στην εκγύμναση των τετρακέφαλων μυών με αποτέλεσμα να δημιουργούνται μυικές ανισορροπίες με τους ανταγωνιστές μυς (οπίσθιοι μηριαίοι).

Η γυμναστική στην γενική της έννοια έχει αλλάξει πάρα πολύ, πλέον έχουν μπει νέα στοιχεία, είναι μία κανονική επιστήμη. Ποια είναι αυτά νέα στοιχεία που έχουν μπει στην εκγύμναση των ποδοσφαιριστών;

Με το πέρασμα των χρόνων, όσον αφορά το χώρο της γυμναστικής εμφανίζονται συνεχώς νέα στοιχεία και καινοτόμες μέθοδοι, όπως συμβαίνει σε κάθε επιστήμη. Αν σκεφτεί κανείς το πιο απλό πράγμα, πως ακόμα και το σώμα ενός ανθρώπου είναι μια μηχανή που υπόκειται στους φυσικούς νόμους (τοποθέτηση χεριών-ποδιών, σωστή κλίση, ισορροπία κτλ), η διατήρηση αυτού και η σωστή εξάσκηση, θα μπορούσαμε να πούμε πως ακολουθούν τους κανόνες της «επιστήμης του σώματος» και, μάλιστα σε πιο σύνθετο βαθμό.

Στο χώρο της εκγύμνασης και συγκεκριμένα του ποδοσφαίρου οι μέθοδοι που εφαρμόζονται ποικίλλουν, όπως αντίστοιχα ποικίλλουν και οι στόχοι που επιδιώκει ο αθλητής να επιτευχθούν (αερόβια ικανότητα και καλή φυσική κατάσταση, αναπτυγμένη εκρηκτικότητα, σωστή μυϊκή ισορροπία κτλ). Το γεγονός ότι το ποδόσφαιρο θεωρείται ένα άθλημα το οποίο συνδυάζει ταυτόχρονα χαμηλές (τρέξιμο, περπάτημα) και υψηλές εντάσεις (sprint, αλλαγές κατεύθυνσης, άλματα κτλ), αποτελεί απόδειξη για τη συνθετότητα που διαθέτει ένας σύγχρονος αθλητής ποδοσφαιριστής. Στο σύγχρονο ποδόσφαιρο για να υπάρχει επιτυχία από πλευράς παικτών, οι στόχοι και οι μέθοδοι που διαμορφώνονται θα πρέπει να σχεδιάζονται με μεθοδικότητα και προσοχή, όπως συμβαίνει και σε κάθε άλλη επιστήμη (πχ. για να υπάρχει εκρηκτικότητα θα πρέπει να υπολογίζεται ακόμη και η ενέργεια που θα σπαταλήσει ο ίδιος ο παίκτης προκειμένου να αποδώσει σωστά).

Πόσο έχει επηρεάσει η τεχνολογία την εκγύμναση των αθλητών αλλά και την αποθεραπεία τους;

Τα σύγχρονα τεχνολογικά μέσα και γενικότερα η τεχνολογία επηρεάζουν ολοένα και περισσότερο το χώρο του αθλητισμού σε τέτοιο βαθμό που πολλές φορές κρίνεται απαραίτητη η ύπαρξή τους. Για παράδειγμα, έχουν ανακαλυφθεί νέες τεχνολογικές συσκευές και όργανα γυμναστικής (πχ. συσκευές χρονομέτρησης, ενδυνάμωσης, αποκατάστασης για επούλωση ή και αποφυγή τραυματισμών κτλ) που βοηθούν στην επίδοση αλλά και τη γενικότερη απόδοση των αθλητών. Η πλέον διαθέσιμη τεχνολογία και οι καινοτόμες ιδέες που προσφέρει, δίνει τη δυνατότητα σε κάθε αθλητή να προπονείται και να βελτιώνει τις φυσικές του ικανότητες μέσω νέων τεχνικών, ενισχύοντας έτσι και τον ανταγωνισμό που υπάρχει ανάμεσα στους αθλητές της σύγχρονης εποχής.

Από ποια ηλικία θα πρέπει να ξεκινούν τα παιδιά να γυμνάζουν το σώμα τους;

Για την καλή φυσική κατάσταση και υγεία κάθε ατόμου, καλό είναι η άθληση να ξεκινάει από όσο το δυνατόν μικρότερη ηλικία. Αυτό συμβάλει στο να αποφευχθούν ανεπιθύμητες καταστάσεις όπως είναι η παχυσαρκία και όταν φτάσει στην εφηβεία θα έχει ένα σωστό, στητό και υγιές σώμα. Γενικότερα οι στόχοι διαμορφώνονται ανάλογα την ηλικία που θα ξεκινήσει κάποιος να αθλείται. Για παράδειγμα υπάρχουν ήδη γυμναστικής και άθλησης για παιδιά βρεφικής ηλικίας (από 6 μηνών-3 ετών πχ. baby swimming), όπου στόχος είναι η απλή κινητοποίηση των αρθρώσεων και η εξοικείωση του βρέφους με την κίνηση. Μετά τα 3 έτη οι κινητικές δεξιότητες αυξάνονται, και σε ηλικία περίπου 6-7 ετών το παιδί μπορεί να ασκηθεί μέσω περισσότερων αθλημάτων (πχ. ποδόσφαιρο, μπάσκετ κτλ).
Κατά τη δική μου άποψη μετά το τρίτο έτος ηλικίας ενός παιδιού η άσκηση είναι απαραίτητη τόσο για την προσωπική του ενδυνάμωση, όσο και για τη μετέπειτα υγεία του.

Ποια θα ήταν η πρώτη συμβουλή που θα έδινες πάνω στον τομέα σου σε νεαρούς αθλητές/ποδοσφαιριστές;

Γενικότερα θα έλεγα πως σε ότι αφορά και σχετίζεται με τον αθλητισμό θα πρέπει να υπάρχει μια ποιότητα. Η ποιότητα στην οποία αναφέρομαι, αφορά από τον τρόπο που θα εκτελέσει κάποιος μια άσκηση, μέχρι και τον τρόπο που θα σκεφτεί να την πραγματοποιήσει. Η λογική θα πρέπει να επικρατεί του ενθουσιασμού, ώστε να κανείς αυτό που έχει στο μυαλό του να το κάνει σωστά. Παραδείγματος χάριν, δεν αρκεί να είσαι καλός σπρίντερ, να έχεις καλά άλματα και σουτ (ασκήσεις υψηλής έντασης), όταν δεν μπορείς να αποδώσεις σε ασκήσεις απλές, χαμηλής έντασης (καλή φυσική κατάσταση, περπάτημα κτλ). Θα πρέπει να γίνει κατανοητό, ειδικά σε όσους νέους ξεκινούν, πως σε όλα υπάρχουν βαθμίδες. Για να φτάσεις στο σημείο να μπορέσεις να είσαι δυναμικός και να σκοράρεις, θα πρέπει να έχεις μια καλή φυσική κατάσταση πάνω από όλα , η οποία βασίζεται σε πολύ πιο απλές και καθημερινές συνήθειες και τρόπους, από όσους φαντάζεσαι.

Τι επαγγελματικούς στόχους έχεις, σε μελλοντικό χρόνο, στον τομέα της άθλησης;